Rotterdam Centraal
Alop Architects met ontwerpteam Rotterdam - Londen
Rotterdam Centraal is één van de stations waar de treinen van de HSL en de Randstadrail stoppen. Het oude station van Sybold van Ravesteyn kon op spitsuren de stroom reizigers nauwelijks verwerken. Men berekende dat Rotterdam Centraal over een aantal jaren 70 tot 80 miljoen reizigers per jaar te verwerken zou krijgen, er moest iets gaan gebeuren.
In 2001 kreeg Bureau Alsop & Störmer (nu bureau Alsop) de opdracht een masterplan te maken voor het stationsgebied; het gebied begrensd door Stationsingel, Goudsesingel, Weena, Kruisplein en Statentunnel. Gevraagd werd om een 'hoogwaardig mobiliteitsknooppunt' te combineren met een nieuwe toevoeging aan het stadscentrum, een gebied waar wonen, werken en 'urban entertainment' (een middagje statten) samen gaan. Bureau Alsop vertaalde dit in een plan waar ambiance - de beleving van de stad - verbinding - de verbinding tussen de verschillende stadsdelen en netwerken - het samenkomen van verschillende vervoerssystemen - leidraad vormen.
Architect William Alsop noemde het huidige Stationsplein Suicide-square. Als een reiziger uit het station komt loopt hij de kans eerst overreden door een fiets, daarna door een taxi ,dan een tram daarna een bus, dan door een auto en nogmaals door een fiets, aldus de Engelsman. In het masterplan krijgt de voetganger veel ruimte en aandacht. Rotterdam van autostad naar voetgangersparadijs?
Regio
Schaal
Opdracht
Thema
Alop Architects met ontwerpteam Rotterdam - Londen
Datum ontwerp:
2001
Ontwerp:
Alsop Architects, William Alsop
met gecombineerd ontwerpteam uit Rotterdam en Londen
Opdrachtgevers:
gemeente Rotterdam, Nederlandse Spoorwegen, ING Vastgoed, Rodamco Nederland
Projectmanagement:
Projectbureau Rotterdam Centraal