Hofpleinlijn

DaF-architecten i.s.m. Steenhuis stedenbouw/landschap

Aan het begin van de 21e eeuw, met de Randstadrail in het vooruitzicht, wordt de Hofpleinlijn van Rotterdam (aangelegd in 1908) ontmanteld en staat het viaduct op het punt een nieuwe identiteit te krijgen. 
Het viaduct bestaat uit twee werelden: de bogen en het viaduct met de sporen en bovenleiding. De bogen zijn een stoere betonconstructie, de eerste betontoepassing in infrastructuur in Nederland. De ruimtes in de bogen zijn vanaf het begin in gebruik door bedrijvigheid en voorzieningen.
De Hofpleinlijn werd geopend in 1908 en verbond tot 1953 de stations Hofplein en Scheveningen. Het Hofplein en het Kurhaus waren via de Hofpleinlijn verbonden; twee mondaine plekken in het levensritme van de Rotterdamse welgestelde burgers. Het begin- en eindpunt vertegenwoordigden elk een eigen wereld: die van de stadse dynamiek en die van de ontspanning van het strandleven, maar ook de sferen van werken en wonen, de economie van de wereldhaven en het regeringscentrum.
Voor de stad Rotterdam was de komst van de Hofpleinlijn ongunstig, het luidde het begin in van de massale vlucht van Rotterdamse rijke burgers naar andere gemeenten.

Het verhoogde spoor zou nu de katalysator kunnen worden van een omgekeerde ontwikkeling: versterking van Rotterdam-Noord als geliefd woon- en werkmilieu en broedplaats van culturele innovatie. Citycorp, een samenwerking van woningbouwverenigingen, heeft de lijn in 2005 gekocht.

Regio

Schaal

Opdracht

Thema

Ontwerper:
DaF-architecten i.s.m. Steenhuis stedenbouw/landschap

Datum ontwerp:
2005

menu ?>
credits en contact

ontwerp:

DaF-Architecten
Delftsestraat 29b
3013EA Rotterdam
info@dafarchitecten
www.dafarchitecten.nl

SteenhuisMeurs
Lange Haven 9
3111 CA Schiedam
010 273 25 11
mail@steenhuismeurs.nl
www.steenhuismeurs.nl

opdrachtgever:
Buro de Lijn